ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ
Κοινωνική και Περιβαλλοντική Υπευθυνότητα
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Προμηθέας λογίζεται ως ο πρώτος "εθελοντής"... Ο εδώ "οίκος " Προσκόπων, Μηχανικών και "Πολιτών" (με αυτή τη σειρά αυτοαξιολόγησης) σας καλωσορίζει σε ένα θέμα, στο οποίο έχει αφοσιωθεί τα τελευταία χρόνια : Την Κοινωνική και Περιβαλλοντική Υπευθυνότητα όλων των Οργανισμών (όχι μόνο των επιχειρήσεων) στο "ταξίδι" τους προς την Αριστεία γενικώτερα.
Εκπαιδευτικό Υλικό Αυτομόρφωσης
Σύνδεσμοι


55. "Promises " ...από τους Cranberries (*)
696 αναγνώστες
Τετάρτη, 14 Νοεμβρίου 2007
20:22

Διαχείριση ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ (μέρος 13ο)

Συστήματα και Πρότυπα Ποιότητας - και όχι μόνο (2) 

Τι είναι Πρότυπο ? Τίποτα περισσότερο από ένα κεφάλαιο του "Βιβλίου Συλλογικής Γνώσης" (ο όρος είναι δάνειο από το PMBOK : Project Management Book Of Knowledge - το οποίο αφορά στη Διαχείριση Έργων).

Σε τι αναφέρονται τα Πρότυπα ? Στα πάντα ! Σε Τεχνικές, σε Διαδικάσίες, σε Χαρακτηριστικά, σε Προσόντα, σε Προϊόντα .... σε Συστήματα. Τα τελευταία μας απασχολούν εδώ.

Είναι υποχρεωτικό να ακολουθούνται τα Πρότυπα ? Όχι πάντοτε και όχι όλα ! Κάποια αποτελούν οδηγίες, κάποια είναι προαιρετικά, κάποια είναι υποχρεωτικά από τη Νομοθεσία και τις Κανονιστικές Διατάξεις σε ορισμένες μόνο περιπτώσεις, κάποια τα επιβάλλει η αγορά...  

Ποιός ετοιμάζει τα Πρότυπα ? Ως συλλογική γνώση είναι λογικό να συντάσσονται - εκδίδονται - βελτιώνονται και αναθεωρούνται από Συλλογικούς Οργανισμούς.

Ποιος ελέγχει την εφαρμογή τους ? Το κάθε Πρότυπο εφόσον ανήκει σε κατηγορία, η οποία απαιτεί έλεγχο της εφαρμογής του (δεν είναι δηλαδή οδηγία), πρόβλέπει τη διαδικασία και το φορέα ελέγχου. Ο φορέας αυτός πρέπει να είναι ανεξάρτητος, δηλαδή να μήν συνδέεται λειτουργικά, οικονομικά, να μήν έχει συμφέροντα - διαπλοκή με τον ελεγχόμενο...

  • Η Ποιότητα του μπετόν ελέγχεται από εργαστήρια τα οποία δεν έχουν καμμία σχέση με τον Εργολήπτη.
  • Η Ποιότητα των Ισολογισμών ελέγχεται από τον Ορκωτό Λογιστή.
  • Η Ποιότητα της οδήγησης ελέγχεται από τον Τροχονόμο...

Από τα παραπάνω προκύπτει, ότι κάθε Πρότυπο (αυτής της κατηγορίας) οφείλει να έχει :

  • Σαφέστατες διατάξεις, οι οποίες έαν δεν τηρούνται, χαρακτηρίζουν αντίστοιχες μη συμμορφώσεις (= παραβάσεις). Π.χ. "εάν το φανάρι είναι κόκκινο σταματάμε".
  • Διαδικασία και Υπεύθυνο, ο οποίος κρίνει επί της μη συμμόρφωσης. Π.χ. ο Τροχονόμος και όχι ο κάθε περαστικός.
  • Ποινές έαν διαπιστωθεί μή συμμόρφωση. Π.χ. πρόστιμο
  • Και το σημαντικότερο : Διαδικασία βελτίωσης ! Π.χ. επανεξέταση για την άδεια οδηγού... 

Οι όροι οι οποίοι χρησιμοποιούνται συνήθως για τον έλεγχο είναι Επιθεώρηση η οποία οδηγει σε Πιστοποίηση (εφόσον δεν υπάρχουν μη συμμορφώσεις). Με τη σειρά του ο ελέγχων - Επιθεωρητής είναι Διαπιστευμένος, δηλαδή κάποιος άλλος (επίσης ανεξάρτητος "τρίτος του τρίτου" ) έχει κρίνει τα προσόντα του και περιοδικώς ελέγχει εάν εκτελεί με συνέπεια τα καθήκοντά του !

Ο οξυδερκής αναγνώστης αντιλαμβάνεται, ότι η παραπάνω μεθόδευση βασίζεται στην αξιοπιστία - πίστη είναι δυνατόν να πάρει δύο μονοπάτια :

  • Η πυραμίδα Επιθεωρήσεων και Πιστοποιήσεων λειτουργεί : π.χ. ως Επιθεωρητής Έργου εξετάζω ΜΟΝΟ, εάν ελέγχθηκαν δείγματα του μπετόν με την ορθή διαδικασία, την οποία ετήρησε ο Επιβλέπων Μηχανικός (οφείλω να τον εμπιστευθώ) και τα αποτελέσματα από το εργαστήριο (οφείλω να το εμπιστευθώ) είναι εντός των ορίων.
  • Η πυραμίδα έχει ασθενείς κρίκους και καταρρέει : Οι ευθύνες διαχέονται (επί δικαίων και αδίκων) και ουδείς - ή μάλλον οι πάντες και τα πάντα - τελικώς ζημιώνονται.

(*)...υποσχέσεις ... http://www.youtube.com/watch?v=lvdPVlBYDNg 

       

Σχόλια

14/11 21:57  CANYON
5* ευχαριστω σε...
15/11 02:42  Yannis K.
Τα προτυπα (standards) ειναι αυτα που δειχνουν και το επιπεδο ενος οργανισμου. Υψηλα τεχνολογικα/κοινωνικα standards - Υψηλο τεχνολογικο/κοινωνικο επιπεδο. Δειχνουν και τον πηχυ που θελει να φτασει ο οργανισμος αυτος καθως δηλωνουν το ελαχιστο αποδεκτο επιπεδο για την αποδοχη. Δεν ειναι χωρις λογο που η προηγμενες κοινωνιες συστηματοποιουν σταθερα τα standards.
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
5 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
"Σήμερα όλοι οι οργανισμοί : οιασδήποτε φύσης, προσανατολισμού, μεγέθους και ιδιοκτησιακής μορφής. Ανεξαρτήτως αντικειμένου παροχής προϊόντων ή υπηρεσιών, ανεξαρτήτως στόχων και τοποθέτησης στην αγορά, οφείλουν να κερδίσουν και να διατηρήσουν τη σύμφωνη γνώμη ή τουλάχιστον την ανοχή της ευρύτερης κοινωνίας για τη συνέχιση της λειτουργίας τους.
Δραστηριοποιούνται με προσωρινή άδεια λειτουργίας και οφείλουν να αποδεικνύουν συνεχώς - με πειστικό και τεκμηριωμένο τρόπο - ότι παράγουν επίσης θετικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά αποτελέσματα."
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις