ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ
Κοινωνική και Περιβαλλοντική Υπευθυνότητα
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Προμηθέας λογίζεται ως ο πρώτος "εθελοντής"... Ο εδώ "οίκος " Προσκόπων, Μηχανικών και "Πολιτών" (με αυτή τη σειρά αυτοαξιολόγησης) σας καλωσορίζει σε ένα θέμα, στο οποίο έχει αφοσιωθεί τα τελευταία χρόνια : Την Κοινωνική και Περιβαλλοντική Υπευθυνότητα όλων των Οργανισμών (όχι μόνο των επιχειρήσεων) στο "ταξίδι" τους προς την Αριστεία γενικώτερα.
Εκπαιδευτικό Υλικό Αυτομόρφωσης
Σύνδεσμοι


223. "My Heart Will Go On" ...από τον Gheorge Zamfir (*)
957 αναγνώστες
Κυριακή, 13 Ιουλίου 2008
12:46
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ EFQM Excellence Model (μέρος 45ο) 
 
Η δομή του Ευρωπαϊκού Μοντέλου Αριστείας (34)
 
Σύγκριση με Άλλα μοντέλα Αριστείας (10)
 
Παρένθεση :
 
Ο Dr. Joseph JURAN (1904 – 2008) είναι ένας χαρισματικός Αμερικανός, βαλκανικής καταγωγής. Από το 1924 ακολούθησε μια ποικιλόμορφη καριέρα ως Μηχανικός, στέλεχος Βιομηχανίας, Κυβερνητικό στέλεχος διαχείρισης, Καθηγητής Πανεπιστημίου, Διευθυντής επιχείρησης και Σύμβουλος Μάνατζμεντ. Όπως και ο Deming (Άρθρα 50. - 52.) βρέθηκε στην Ιαπωνία την ίδια εποχή και έδωσε τις δικές του διαλέξεις οργανωμένες από τη JUSE.   
 
Προηγουμένως - περί το 1941 - ήταν ο πρώτος, ο οποίος γενίκευσε την εφαρμογή της αρχής του Pareto με τον εύστοχο τίτλο : “The vital few and the trivial many”.
 
Το 1951 ήταν η χρονιά της 1ης Έκδοσης του μνημειώδους εγχειριδίου : “Jurans Quality Handbook”. Ο γράφων κατέχει την 5η Έκδοση του 1999, η οποία αποτελεί το απόλυτο όπλο του σε περίπτωση διαφωνιών και αντιρρήσεων σε θέματα Ποιότητας. Φαντασθείτε ένα τόμο πάχους όσο δύο τηλεφωνικοί κατάλογοι και αντιστοίχου βάρους. Εξαντλουμένων των επιχειρημάτων μου το κραδαίνω απειλητικώς προς τους διαβουλευόμενους… (δεν χρειάσθηκε ποτέ μέχρι σήμερα, να το εκσφενδονίσω καν).
 
Η τριλογία του Juran :
  • Προσχεδιασμός της ποιότητας
  • Έλεγχος ποιότητας
  • Βελτίωση ποιότητας
Φαίνεται ήδη μία από τις διαφορές του με το Deming : Αποδέχεται τη διεξαγωγή επιθεώρησης ως αναγκαίο κακό, μέχρι να έρθει η ώρα όπου θα μπορούμε να κάνουμε χωρίς αυτό. Πολλές από τις θεμελιώδεις αρχές τους είναι παρόμοιες και οι διδασκαλίες τους είναι τις περισσότερες φορές συμπληρωματικές και λίγες φορές ουσιαστικώς διαφορετικές. Αυτές συνοψίζονται στον παρακάτω Πίνακα :
 
DEMING
Προφήτης της ποιότητας
 
JURAN
Αρχιερέας της ποιότητας
Παρέχει τη φιλοσοφία
Παρέχει τη δομή υλοποίησης της
Βάρος στην επιμόρφωση και τις θεμελιώδεις αλήθειες
Προσήλωση στην πραγματική εφαρμογή
Ζωγραφίζει την επιθυμητή κατάσταση
Προτείνει εργαλεία και χάρτη για να φθάσεις εκεί
Σκληρός απέναντι στις ισχύουσες πρακτικές του Μάνατζμεντ, πρόταση για συνολικό μετασχηματισμό τους
Αφετηρία του η υπάρχουσα κουλτούρα του Μάνατζμεντ, έμφαση στη βελτίωση της λειτουργίας του.
Καθήκοντα της Διαχείρισης για την Ποιότητα και Βελτίωση σε όλους. Από τα ανώτατα στελέχη (όπου πρέπει να γίνει «θρησκεία»), μέχρι τον ωρομίσθιο εργάτη (όπου πρέπει να συνειδητοποιηθεί ως καθημερινός στόχος).
Το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης στα μεσαία στελέχη και τους ειδικούς. Ο ρόλος της ανωτάτης διοίκησης περιορίζεται στην καθοδήγηση και τη δημιουργία πολιτικής. Ελαχιστοποιείται επίσης ο ρόλος του εργατικού δυναμικού
Έμφαση στη Διαχείριση των Διεργασιών
Εστίαση στα Αποτελέσματα
 
O Deming δεν είχε καμία ανάμιξη στην οικοδόμηση του ομωνύμου Βραβείου – μοντέλου. Ο Juran όμως είχε ενεργό ανάμιξη στο αντίστοιχο Balridge !
 
Ε, εύκολη προβάλλει η απάντηση στο παρακάτω παράδοξο στη σύγκριση των μοντέλων. Αναμένονται απλώς σχόλια…
 
EFQM – Europe
 
BALRIDGE – U.S.A.
DEMING - Japan
9. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ –
ΚΥΡΙΑ ΕΠΙΔΟΣΗ
7. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Χ
 
 

(*)... Αφιερωμένο στη μνήμη του γεννημένου στη Βράϊλα της Ρουμανίας Δασκάλου…

Σχόλια

13/07 13:34  evie
Πίσω από κάθε ποιοτικό προϊόν που φτάνει στην κατοχή μας βρίσκονται οι άνθρωποι που οραματίστηκαν τα μοντέλα και υλοποίησαν την οργανωτική δομή για να παραχθούν...

Είναι σίγουρα οι ηθικοί αυτουργοί του ευ ζειν μας.
13/07 13:47  mc
"Το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης στα μεσαία στελέχη και τους ειδικούς. Ο ρόλος της ανωτάτης διοίκησης περιορίζεται στην καθοδήγηση και τη δημιουργία πολιτικής."

Δεν ξέρω αν αποτελεί ένσταση, πάντως ακόμα και σήμερα δεν μπορώ να κατανοήσω πώς μπορεί να χαραχθεί μια πολιτική από ανθρώπους που αναγνωρίζουν άλλους ως ειδικούς. Έπειτα δεν μπορώ να διαχωρίσω τον πρωταρχικό σχεδιασμό από την εκτέλεση η οποία με την σειρά της μπορεί διαρκώς να τροποποιεί έστω κατ' ελάχιστον μα δυναμικά το αρχικό πλάνο. (Θα μου πείτε αν δεν μπορώ να τα διαχωρίσω, "όξω από το χαα τώρα")
Η ασφάλεια της απόστασης μου επιτρέπει να πω διάφορα, ο εκσφενδονισμός δεν με τρομάζει.
Καλησπέρα!

ΥΓ: Εύη μου, σε ποιο ακριβώς "ευ ζην" αναφέρεσαι;
13/07 13:52  evie
Το ευ ζην αναφέρεται στη ποιότητα που αποκτά η ζωή μας από τη χρήση άριστων προϊόντων.
13/07 13:55  mc
Χμ, εγώ πάλι γιατί έχω άλλη πληροφόρηση για τα προϊόντα γύρω μας;
13/07 14:16  Κλεάνθης
Αγαπητή evie, η ταπεινή μου γνώμη είναι ότι το ευ ζην δεν συνδέεται με την κατανάλωση προϊόντων.
13/07 14:31  Yannis K.
Η evie λεει για αριστα προιοντα γενικως και καλα κανει.
Ενα αριστο προιον μπορει να ειναι μια συσκευη αφαλατωσης που μπορει να μετατρεψει μια ανυδρη περιοχη σε καλλιεργησιμη, ενα αιρ-κοντιτιον που μπορει να προσφερει καλες συνθηκες διαβιωσης και εργασιας σε περιβαλλοντα "κολασεως", μια βελτιωμενη ποικιλια ντοματας καταλληλη για μηχανικη συλλογη, μια συσκευη χάι-φάι που μας επιτρεπει να απολαυσουμε τη δυναμη του ηχου και της μουσικης κ.ε.κ. (και εκατομυρια αλλα).
Συνηθως και τις περισσοτερες φορες οχι αδικα αυτα συνδεονται με την αναπτυξη της επιστημης και της τεχνολογιας.
Μπορει για καποιους να ειναι καταναλωση (κακως) για τους πολλους ομως ειναι η ευκαιρια για καλυτερη ζωη (ευ ζην).
13/07 14:31  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
mc, προφανώς ένσταση, προφανέστατα εύστοχη (διότι συμφωνώ... όπως και στις υπόλοιπες διαφορές "τους", με το Deming !). Το πως ΕΙΝΑΙ τα προϊόντα γύρω μας irrelevent... <εδώ> συζητάμε το ΠΩΣ ΕΠΡΕΠΕ...
evie, Κλεάνθη, οσμίζομαι έναρξη "φιλοσοφικής" (ευπρόσδεκτης) συζήτησης. Με την ευκαιρία Κλεάνθη ξεκίνησα να γράφω το θέμα "μας". Η Μυρσίνη έχει "εξαφανίσει" κρίσιμη βιβλιογραφία την οποία θα προσπαθήσω να αξιοποιήσω από μνήμης...
13/07 14:34  evie
Καταλαβαίνω τι εννοείτε αγαπητέ Κλεάνθη και συμφωνώ κι εγώ μαζί σας.

Αλλά από την άλλη μεριά δεν καλυτερεύει λιγάκι η ζωή μας όταν τυχαίνει να διαλέξουμε, ανάμεσα σε δύο προϊόντα που έχουν την ίδια χρηματική αξία, εκείνο το προϊόν που έχει γίνει με το μεράκι του κατασκευαστή του και όχι εκείνο που έγινε "τσατρα πάτρα" μόνο και μόνο για το κέρδος;
13/07 14:50  Κλεάνθης
Γιάννη όλα όσα ανέφερες θεωρώ ότι δεν έχουν να κάνουν με το ευ ζην αλλά με το "παρά φύσιν ζην". Ασπιρίνες.
13/07 14:52  apostel
"Χάραξε σταθερή πορεία για διαρκή βελτίωση"
• Φρόντισε για τις μακροχρόνιες ανάγκες και όχι για βραχυπρόθεσμα κέρδη.
• Όποιος διοικεί με βάση μόνο τον επόμενο Ισολογισμό, πολύ σύντομα δεν θα έχει ούτε Ισολογισμό ούτε Εταιρία.

Εμπνευσμένο ΚΑΙ από αυτές τις αρχές το ιαπωνικό μοντέλο αριστείας , προσβλέπει σε μεσομακροχρόνια αποτελέσματα τα δεν είναι δυνατόν να γίνονται αντιληπτά βραχυπρόθεσμα, για αυτό η χρήση αριθμητικών στόχων είναι ελάχιστη.

13/07 14:52  Κλεάνθης
Αγαπητή evie όπως το θέτεις, εννοείται ότι συμφωνούμε
13/07 15:01  Yannis K.
Τι θα προτεινες να γινει για να λυθουν τα προβληματα που υπηρξαν και τα ανωτερω τα ελυσαν?
Μαλλον τιποτα ε?
Καλως εχουν ε?
Εγω παντως εαν ζουσα σε τετοια περιβαλλοντα και αναβαθμιζοταν η ζωη μου ετσι θα ελεγα κι ενα ευχαριστω.
Τωρα θεωρωντας τις καλες συνθηκες και την ευμαρεια ως δεδομενα εχουμε την πολυτελεια να τα αρνουμαστε δηθεν (θεωρητικα βεβαια γιατι δε κανει και τιποτα)
13/07 15:12  Κλεάνθης
Αγαπητέ Γιάννη έχω πολλά να προτείνω, αλλά αποχαιρετώ την όμορφη παρέα διότι με καλεί ο Διόνυσος... κράτησε το το θέμα και θα το συζητήσουμε με την πρώτη ευκαιρία :)
13/07 15:15  Κλεάνθης
Α! και τα ανωτέρω δεν νομίζω να έλυσαν τίποτα
13/07 15:16  Yannis K.
Καλα κανεις κι εχεις πολλα να προτεινεις.
Κι εγω το ιδιο.
Παρα πολλα εχω να προτεινω.
Το θεμα ειναι οτι αν δουλευαν, ανθρωποι πιο εξυπνοι απο εμας και κοινωνιες μεσα στην αναγκη τους θα τα ειχαν ηδη κατασκευασει/υιοθετησει/χαιρονταν τωρα.
Καλη διασκεδαση.
13/07 15:19  Yannis K.
Σιγουρα δεν ελυσαν τιποτα γιατι εσυ τα βρηκες λυμενα.
Γι αλλους ομως, που δεν εχουν νερο να πιουν, γη να καλλιεργησουν, μαστιγα απο ελλειψη τροφης, συνθηκες καταλληλες μονο για σαυρες κ.λ.π. κατι εκαναν. Και συνεχιζουν να κανουν ευτυχως.
Α, και τι κριμα που ακουμε μουσικη χάι-φάι ε?
Μ'εχει φαει η στεναχωρια μ' αυτη τη προοδο ξερεις.
13/07 15:55  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Κλεάνθη : σου το διαβιβάζω ! (μετά "το Διόνυσο" κοίταξέ το).
apostel : και πάλι εύστοχος ! Θα το συζητήσουμε στο επόμενο άρθρο την Τρίτη.
13/07 16:00  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Κλεάνθη, "διαβιβάζω" μια κουβέντα...
Το "μέσω blog" mail σου δεν λειτούργησε...
Όταν μπορέσεις στείλε "κενό" στο neaoktana@hotmail.com και να δούμε...
13/07 20:38  Κλεάνθης
Τριαντάφυλλε "κενό" εστάλη (και όχι μόνο)
13/07 20:56  Κλεάνθης
"Σιγουρα δεν ελυσαν τιποτα γιατι εσυ τα βρηκες λυμενα"

Γιάννη οι αφορισμοί είναι εύκολοι... δεν έχεις ακούσει καν τις θέσεις μου και τις προτάσεις μου... ήδη με παρουσιάζεις ως ΜΗ προοδευτικό ...ίσως τα αιρ-κοντιτιον και οι γενετικώς τροποποιημένες τομάτες (σου)τελικά να μην είναι η πρόοδος που ευαγγελίζεσαι... για τους ταλαίπωρους που περιγράφεις άστο καλύτερα για το πόσο βοηθούνται από την πρόοδο (παρεμπιπτόντως οι "ταλαίπωροι" είναι το σλόγκαν της Monsato για τα γενετικώς τροποποιημένα... κοίτα σύμπτωση)

Πάντως στις περιοχές που περιγράφεις
13/07 21:04  Κλεάνθης
Ίσως να πλανάσαι όπως σε χθεσινή περίπτωση που μπέρδεψες την Γενετική Μηχανική (Ανθρώπινη Επιλογή) με τη Φυσική Επιλογή και Εξέλιξη... ΤΟΜΑΤΕΣ ΜΕ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΓΟΝΙΔΙΑ για να σωθούν οι "ταλαίπωροι" ή για να θησαυρίσουν 10 πολυεθνικές αγνοώντας τις συνέπειες της ΓΟΝΙΔΙΑΚΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ?
14/07 03:37  Yannis K.
Δεν σε ειπα ουτε σε θεωρησα μη προδευτικο ποτε.
Ειδικα απο τοτε που ειδα οτι:
a. Ο ορος χρησιμοποιειται κατα το δοκουν
β. Ο ορος χρησιμοποιειται απο ασχετους
γ. ο ορος εισαγει μια διακριση

Τα παραδειγματα που χρησιμοποιησα ηταν επιτηδες επιλεγμενα για να σε τσιγκλησω.
Επιμενω στη χρησιμοτητα τους, αυτο ελειπε δα. Υπαρχει εξελικτικη θεωρια ακομα και στην τεχνολογια. Αν δεν μπορει να επιβιωσει δε χρειαζεται. Συν οταν υπαρχει μια αναγκη συντομα θα υπαρξει και η αναγκη επιλυσης της γιατι πισω απο την αναγκη ανθρωποι υποφερουν. Ο πονος των ανθρωπων ειναι η πραγματικη οπισθοδρομηση. Η αγνοια του ή αδιαφορια γι αυτον ειναι το ουλτιματουμ της οπισθοδρομησης.
Η Επιστημη και η τεχνολογια ερχεται να βοηθησει. Παντα. Ειναι το φως του ανθρωπου (μιας και ειμαστε και στο τσαρδι του Προμηθεα, που εκλεψε τη γνωση-επιστημη απο τους θεους που την ηθελαν για τη παρτη τους για να δυναστευουν τους ανθρωπους μεσω της αγνοιας).
Υπαρχει κακη χρηση της τεχνολογιας.
Το συζηταμε.
Η επιστημη ομως δε μπορει να σταματησει. Δε γινεται. Ειναι το βελος του χρονου.
A, ολα αυτα που τρωμε ειναι εξημερωμενα ειδη καποιων αγριων. Επεμβαση του ανθρωπου στη φυση υπηρξε και θα υπαρχει παντα.

Για να στο κανω λιγο πιο πολιτικαλυ κορεκτ, βαλε τα εξης παραδειγματα:
- Εμβολιο ελονοσιας
- Εξημερωμενες ντοματες, οι αγριες δε φτανουν να θρεψουν ουτε ενα μικρο χωριο ιθαγενων (γι αυτο ηταν αναγκασμενοι οι δυστυχοι να τρωνε τις γιαγιαδες τους)
- Ψυξη (αντι για αιρ-κοντισιον ή και με τη ψυξη τα εχεις)
14/07 11:20  Κλεάνθης
Όπως το επανατοποθετείς δεν νομίζω να περιμένεις διαφωνία μου.

Θεωρώ τη ΧΑΡΟΥΜΕΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ζητούμενο και ποτέ δεν αφορίζω επιστήμη και τεχνολογία ούτε αμφισβητώ την τεράστια συνεισφορά τους.

Χαίρε Γιάννη

Υ.Γ χαίρομαι με τα τσιγκλίσματά σου...
14/07 14:20  pol
Γεια σε όλες και όλους.
Διαβάζοντάς σας και σήμερα βλέπω αμείωτο το ενδιαφέρον για τις"παραβάσεις" του ανθρώπου.Νομίζω το αίτιο είναι η ραγδαία πληθυσμιακή αύξηση της γης και η αγωνία των ανθρώπων για επιβίωση κα υπεροχή(επιχειρήσεις).
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
8 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
"Σήμερα όλοι οι οργανισμοί : οιασδήποτε φύσης, προσανατολισμού, μεγέθους και ιδιοκτησιακής μορφής. Ανεξαρτήτως αντικειμένου παροχής προϊόντων ή υπηρεσιών, ανεξαρτήτως στόχων και τοποθέτησης στην αγορά, οφείλουν να κερδίσουν και να διατηρήσουν τη σύμφωνη γνώμη ή τουλάχιστον την ανοχή της ευρύτερης κοινωνίας για τη συνέχιση της λειτουργίας τους.
Δραστηριοποιούνται με προσωρινή άδεια λειτουργίας και οφείλουν να αποδεικνύουν συνεχώς - με πειστικό και τεκμηριωμένο τρόπο - ότι παράγουν επίσης θετικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά αποτελέσματα."
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις