ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ
Κοινωνική και Περιβαλλοντική Υπευθυνότητα
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Προμηθέας λογίζεται ως ο πρώτος "εθελοντής"... Ο εδώ "οίκος " Προσκόπων, Μηχανικών και "Πολιτών" (με αυτή τη σειρά αυτοαξιολόγησης) σας καλωσορίζει σε ένα θέμα, στο οποίο έχει αφοσιωθεί τα τελευταία χρόνια : Την Κοινωνική και Περιβαλλοντική Υπευθυνότητα όλων των Οργανισμών (όχι μόνο των επιχειρήσεων) στο "ταξίδι" τους προς την Αριστεία γενικώτερα.
Εκπαιδευτικό Υλικό Αυτομόρφωσης
Σύνδεσμοι


219. Ήτανε Αέρας"...από τη ΛΙΖΕΤΑ Κ. (*)
683 αναγνώστες
Τρίτη, 8 Ιουλίου 2008
19:14
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΑΡΙΣΤΕΙΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ EFQM Excellence Model (μέρος 41ο) 
 
Η δομή του Ευρωπαϊκού Μοντέλου Αριστείας (30)
 
Σύγκριση με Άλλα μοντέλα Αριστείας (6)
 
Περίληψη των προηγουμένων :
 
EFQM – Europe
 
BALRIDGE – U.S.A.
DEMING - Japan
8. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Χ
Χ
 
Ε, η πρώτη παρατήρηση είναι ορατή δια γυμνού οφθαλμού. Άλλωστε την έχουμε επισημάνει επανειλημμένως με υπερηφάνεια : Το μοντέλο Αριστείας EFQM είναι το μόνο με διακριτό Κριτήριο για τα Αποτελέσματα της Λειτουργίας του Οργανισμού στην Κοινωνία !
Οι Αμερικάνοι είναι σαφές γιατί δεν το έχουν. Η συντριπτικά κυρίαρχη πεποίθηση όταν δομούσαν το μοντέλο τους ήταν :
«Ο λόγος ύπαρξης, η φύση των επιχειρήσεων είναι να βγάζουν κέρδη».
 
Οι Ιάπωνες όμως γιατί όχι ? Εδώ σας θέλω !
 
Apostel:«Οι Ιάπωνες ως απόγονοι των σαμουράι όλο και κάποια από τα στοιχεία της κουλτούρας τους θα έχουν κληρονομήσει.
Ιδανικά όπως ο ηρωισμός ,η αίσθηση του καθήκοντος και της τιμής καθοδηγούσαν τις πράξεις τους.
Ο Σαμουράι δεν χρειαζόταν μοντέλο, με διακριτό κριτήριο για τα αποτελέσματα της λειτουργίας των οργανισμών στην κοινωνία, αφού η εκπλήρωση των συλλογικών στόχων πάντα μετρούσε για αυτούς και όχι οι ατομικές τους φιλοδοξίες.
»
Ας ξεκαθαρίσουμε ότι η άποψη αυτή, δεν είναι απαραιτήτως η «ορθή» ! Είναι όμως η άποψη και του γράφοντος !
Πρόλαβα (παιδάκι) την ανηρτημένη στα δημόσια κτίρια πινακίδα : «Μη πτύετε κατά γης». Σήμερα η παρότρυνση αυτή δεν είναι περιττή, έως ακατανόητη ?... Ε, ακριβώς αυτό ο φίλτατος οξυδερκής αναγνώστης apostel και ο γράφων ισχυριζόμαστε :
·        Για τους Αμερικάνους τα «Αποτελέσματα στην Κοινωνία» μοιάζουν ανέκδοτο. Τι μας λέει τούτος ?
·        Για τους Γιαπωνέζους είναι προφανή και αλληλένδετα με τη λειτουργία των Οργανισμών. Μα πως αλλιώς ?
·        Ε, για μας τους Ευρωπαίους είναι μεν συστατικό της κουλτούρας μας, αλλά σχετικώς πρόσφατο. Χρειάζεται υπενθύμιση και μέτρηση – αξιολόγηση. Είμαστε στη φάση όπου το «Μη πτύετε κατά γης», μοιάζει αστείο, αλλά το «Μη καπνίζετε εντός του Νοσοκομείου» και πρέπει να αναρτάται ως παρότρυνση και πρέπει να ελέγχεται.
Άντε, τώρα που πήραμε φόρα και με το ίδιο μοτίβο προσέγγισης  :
EFQM – Europe
 
BALRIDGE – U.S.A.
DEMING - Japan
1. ΗΓΕΣΙΑ
1. ΗΓΕΣΙΑ
Χ
 
Αναμένουμε εύστοχες (δηλαδή στη «γραμμή του γράφοντος») απαντήσεις
 

(*)...Το αυριανό "δικό" σας και αν έχετε και μουσική προτίμηση <εδώ> !... ήταν η απάντηση μου στο εύστοχο σχόλιο του apostel… Δυστυχώς δεν εξέφρασε προτίμηση… Αναγκάστηκα να καταφύγω στις υπηρεσίες του φίλτατου mc… ο οποίος τροφοδότησε το καταπληκτικό πρόγραμμα προσομοίωσης του με όλα τα στοιχεία παρεμβάσεων και σχολίων του apostel στο φόρουμ και τα βλόκια, με τους κατάλληλους συντελεστές βαρύτητας κλπ. Ενσωματώντας όμως και τις απόψεις του γράφοντος για τη χρηματιστηριακή συγκυρία καθώς και τις παιδικές του αναμνήσεις από το Παγκράτι και μάλιστα την «Πλατεία Προσκόπων», όπου υπήρχε το 52ο Σύστημα Ακροπόλεως αλλά και ο «Μαγεμένος Αυλός»… Μετά από μία προσομείωση Monte Carlo το αποτέλεσμα ήταν το άσμα του τίτλου… dont blame me

Σχόλια

08/07 19:37  Yannis K.
Μου ειχε κανει εντυπωση η αδυναμια του Γιαπωνεζου να πει ψεμματα.
Το ψεμμα ειναι γι' αυτον ντροπη.
Βεβαια γεγονος τελειως οξυμωρο γιατι η κοινωνια τους βριθει υποκρισιας και συμβασεων.
Επισης εχω μια ασαφη εντυπωση οτι δεν ειναι ακριβως ετσι. Για τον Γιαπωνεζο η εταιρεια ειναι η Εταιρεια. Ισως πανω απ΄ολα. Ειναι προεκταση της οικογενειας του, του εαυτου του τού ιδιου. Μενει στην εταιρεια του μεχρι να απαρει συνταξη ή να πεθανει.
Αρα υπαρχει - η ασαφης το τονιζω- εντυπωση οτι δεν υφισταται το κριτηριο διοτι δεν υφισταται καν σαν ερωτημα. Η εταιρεια ειναι για την εταιρεια δεν ειναι για την κοινωνια. Η κοινωνια ωφελειται εξ αντανακλασεως απο την προκοπη της εταιρειας.
Επισης εαν δεν κανω λαθος και οι Σαμουράι το ανεπτυγμενο αισθημα καθηκοντος και αυτοθυσιας μονο εναντι του αφεντη τους το εκδηλωναν και γι' αυτον και μονο ηταν ικανοι εως και να θυσιαστουν. Και οχι για καποιο γενικοτερο καλο.
08/07 19:44  Goldmine
H Λιζέτα είναι η αγαπημένη μου...

Σχετική με το "μη πτύετε..." και η ακόλουθη επιγραφή σε νεκροταφείο της Αθήνας το 1895:

"Απαγορεύεται εις τους σκύλους να εισέρχονται, επίσης και να κόπτουν άνθη!".
08/07 19:56  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Γιάννη εσύ τους έχεις γνωρίσει κιόλας, εγώ μόνο απο τα βιβλία...
1. Όντως ! < Η εταιρεια ειναι για την εταιρεια δεν ειναι για την κοινωνια. Η κοινωνια ωφελειται εξ αντανακλασεως απο την προκοπη της εταιρειας>. Κάπου όμως η εταιρία "γονιδιακά" έχει αυτή την αίσθηση και συμπεριφέρται αναλόγως, με τον τρόπο (και τα συμφέροντά της). Οπότε ΚΑΙ γαι την εταιρία ΚΑΙ για την κοινωνία το Κριτήριο είναι "ακατανόητο".
2. Για τους Σαμουράϊ έχεις δίκιο. Αλλά δεσ' το και έτσι : Ο "αφέντης" (νυν εταιρία) φρόντιζε (ή έτσι νόμιζαν...) για το γενικότερο καλό, άρα η αφοσίωση σε αυτόν... ήταν "αφοσίωση στην κοινωνία" !...
Σοφιστείες του γράφοντος, αναποσπόσπαστο τμήμα της διαδικασίας διαβούλευσης - συναίνεσης... Αλλά οι αντίστοιχοι Ευρωπαίοι "υποφεουδάρχες" είχαν αντιστοίχως πλήρη συναίσθηση ότι ο επικεφαλής τους φρόντιζε (στατιστικώς) για την πάρτη του...
08/07 20:03  evie
Οι Έλληνες δεν αναγνωρίζουν αφέντη, κάνουν του κεφαλιού τους πάντα. Πότε σωστά και πότε λάθος, δεν έχει σημασία, σημασία έχει η ελευθερία στις κινήσεις και τις αποφάσεις τους.
08/07 20:04  evie
Στους Έλληνες επίσης λειτουργεί και η έννοια του φιλότιμου, στους Σαμουράι δεν γνωρίζω.
08/07 20:08  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Κι'εμένα M.D.O καθώς και η μεγαλύτερη αδελφή της Μελίνα Κ.
Έχουμε και "κάποια" μακρινή εξ' αγχιστείας συγγένεια μέσω του οικογενειακoύ μας κλάδου της Βορείου Ελλάδος...
Υ.Γ. Δεν το γνωρίζουν, ίσως δεν το προσελάμβαναν ως "καλό και αξιοπρεπές".
08/07 20:23  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Φιλτάτη evie, ισχυρίζομαι ότι και έχω εφαρμόσει <επιτυχώς> (κατά δήλωσήν μου) τα "Ιαπωνικά μοντέλα" στην Ελλάδα... ΑΚΡΙΒΩΣ διότι το δικό μας <φιλότιμο + προδιάθεση για ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ - βλ. "πάτέντα του μάστορα" + αλληλεγγύη στην οικογένεια ΚΑΙ τον τόπο εργασίας> εμπλουτιζόμενα με "όλιγη από οργάνωση" μας κατατάσσουν στους "Ιάπωνες της Ευρώπης" !...
Απίστευτο ε, ας το ξανα-αναλύσουμε όμως νηφάλια...
Η εισαγωγή (ψευτο) αγγλοσαξωνικών μοντέλων Διοίκησης από τους "ξενοσπουδαγμένους" αποτελεί κατά το γράφοντα οιονεί ΕΓΚΛΗΜΑ !
Τα αποτελέσματα πχ. στην Τουρκία (ε, όσο νάναι μοιάζουμε) προσαρμογής των ιαπωνικών μοντέλων είναι εκπληκτικά...
Θα επανέλθουμε όμως...
08/07 20:31  Swearengen
Καλησπέρα Τριαντάφυλλε,
-Μήπως όμως μας λείπει το ουσιωδέστερο "συστατικό" του ιαπωνικού Dna, που λέγεται "αυτοπειθαρχία" ?
08/07 20:47  Τριαντάφυλλος Κατσαρέλης
Al, έχεις εν μέρει δικιο. Η "αυτοπειθαρχεία" μας λείπει αλλά (θεωρώ) ότι δεν είναι το ουσιωδέστερο...
Ως τοιούτο θεωρώ το "ομαδικό - αλληλέγγυο πνεύμα"...
Το έλειμμα <αυτοπειθαρχείας> είναι κινητήρια δύναμη ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ, το οποίο τα ΨΟΦΙΑ αγγλοσαξωνικά μοντέλα προσπαθούν να καλλιεργήσουν με "σεμινάρια και κίνητρα" !
Όσο και αν φαίνεται απίστευτο είναι ευκολότερο σε "ελληνικές ομάδες εργαζομένων" να εμφυσήσεις το dream spirit της "κοινής προσπάθειας και αλληλοϋποστήριξης"...
"Ολιγη από οργάνωση" απαιτείται και προφανώς η παράκαμψη της δυσπιστίας "ανταμοιβής της ομαδικής προσπάθειας"...
08/07 23:09  cormorano
Πετόντας
πέρασα να πω βιαστικά μια Καλησπέρα !

Για μα μην ξεχνιόμαστε !

09/07 14:27  apostel
Μάλιστα ... βάλατε σε λειτουργία τον Deep-mc, με ειδικό πρόγραμμα προσομείωσης, για μία απλή μουσική επιλογή .
Με το πετρέλαιο στα 150$ ένα μπορώ να πώ ,άσκοπη σπατάλη πόρων :)
Αν θα μπορούσα να γυρίσω το χρόνο πίσω τι θα διάλεγα αλήθεια; Εχουμε και τον οικοδεσπότη (και τον Bluesman βεβαίως) που δεν έχει αφήσει πολλούς θησαυρούς κρυμένους, οπότε… το πρώτο που μου έρχεται στο μυαλό, Simple Man - Klaus Nomi.
Στο ερώτημα τώρα ,γιατί το κριτήριο 1. ΗΓΕΣΙΑ απουσιάζει από το DEMING – Japan ;
Ο Deming είχε διατυπώσει τη θέση ...
http://prometheus.capitalblogs.gr/showArticle.asp?id=1565&blid=28
…."όταν η εργασία του εργάτη καταλήξει να είναι υπό στατιστικό έλεγχο, δεν μπορεί αυτός να κάνει τίποτα περισσότερο", τα υπόλοιπα ( είναι πλέον ευθύνη του Μάνατζμεντ)
Επίσης ...
Η δουλειά του Μάνατζμεντ είναι η ηγεσία και όχι η εποπτεία ( W. E. Deming )
Τι έχουμε εδώ ; ερώτηση παγίδα ; Ο οικοδεσπότης το συνηθίζει;
Ισχυρίζεται πως όχι, άρα ψάχνουμε διέξοδο.
Μία πιθανολόγηση είναι ότι διαχέεται στο (4.ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΣΕΓΙΣΗ) (το ευρωπαικό 5.ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ).
Αφού η Ιαπωνική κοινωνία είναι συλλογική, είναι πιθανόν και ο τρόπος λήψης των αποφάσεων στους οργανισμούς να είναι συλλογικός –συναινετικός.
Ουσιαστικά δεν έχουμε απουσία ηγεσίας αλλά ηγέτη.
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
9 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Σχετικά με το blog
"Σήμερα όλοι οι οργανισμοί : οιασδήποτε φύσης, προσανατολισμού, μεγέθους και ιδιοκτησιακής μορφής. Ανεξαρτήτως αντικειμένου παροχής προϊόντων ή υπηρεσιών, ανεξαρτήτως στόχων και τοποθέτησης στην αγορά, οφείλουν να κερδίσουν και να διατηρήσουν τη σύμφωνη γνώμη ή τουλάχιστον την ανοχή της ευρύτερης κοινωνίας για τη συνέχιση της λειτουργίας τους.
Δραστηριοποιούνται με προσωρινή άδεια λειτουργίας και οφείλουν να αποδεικνύουν συνεχώς - με πειστικό και τεκμηριωμένο τρόπο - ότι παράγουν επίσης θετικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά αποτελέσματα."
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις